Otse põhisisu juurde

Miks mõned säästunipid ei toimi?

 Ajakirjadest võib lugeda mõnikord "toredaid" nippe, kuidas säästa ja siis sa loed ja mõtled, et kellele need küll kirjutatud on. Mõned neist on lihtsalt minu jaoks täiesti sobimatud. Toon mõned näited, mis ei ole mind kõnetanud või on pannud õlgu kehitama:

- ära käi restoranis, baaris

- ära telli valmistoitu koju

- ära osta iga päev lattet, 

- lõpeta oma Spotify vms tellimus, kui sa seda ei kuula 

- ära sõida taksoga

- ära maksa spordiklubile, kui sa seda teenust ei kasuta

No kõik on väga loogiline, kuid ma saan siit null eurot lisasäästu, sest ma ei teegi nendest ühtki asja. No ühe latte olen endale kuus ikka lubanud (kokkuhoid 1.80 - ei tundu piisavalt ahvatlev, et sellest loobuda).



Säästunipp: käi kohvikus siis, kui sõbrannal on sünnipäev  ja ta teeb sulle välja :) 

Siis on need väga loogilised soovitused: 

- hoia oma kulutustel silma peal. Kuid tihtipeale ei anta piisavalt head juhist, kuidas seda siis täpselt teha.  

- säästa ehk pane osa raha kõrvale palgapäeval. See toimib minu puhul 100%. Mingi summa läheb otsekorraldusega teisele arvele ja ongi minu jaoks unustatud teema ja nii see raha muudkui koguneb kuidagi märkamatult. 

- nädalamenüü. Toimib samuti, kuid mulle on paremini sobinud nädala söögiraha järgi majandamine. Kuna mul on hetkel võimalus ja soov mitte viimast oma eelarvest välja pigistada, vaid ikka mõnikord ka veidike head-paremat lubada, siis on kõige lihtsam see süsteem, et iga nädala alguses võtan 100 eurot sularahas välja ja panen rahakoti vahele. Siis on selgelt näha, kui palju mul veel nädala lõpus raha alles on. 

- toiduga seoses on teine mõte veel tekkinud. Varude teemaga tegeledes, sain mingil hetkel aru, et mul ongi keerulisem, sest ma olen oma toiduvarud alati peaaegu nulli kulutanud. Kui ma ükskord oma tühjast külmakapist sõbrannale pilti näitasin, siis oli ta väga üllatunud ja ütles, et tal on ikka alati midagigi seal. Mul oli poolik munakarp ja vist margariin ning poolik ketšup ja ülejäänud kapp oli täiesti tühi. Seega ei toimiks sellises süsteemis: kasuta ära oma kapijäägid. Neid lihtsalt ei ole. Nüüd olen siis neid tekitanud ja jõudnud taipamiseni, et kui sul on varud ja sa hakkad neid jooksvalt täiendama, siis ei pea sa enam nii suuri kulutusi neile tegema. Näiteks, kui mul on 3l õli. Võtan ühe kasutusse ja järgmisel korral poes käies, märkan soodsamat õli, ostan ÜHE uue asemele ja mul on ikka endiselt 3l, kuid enne seda pidin mingil hetkel tegema suurema ostu, et mul tekiks see varu. 

- säästude juurde tekitamiseks müü oma asju. No ma tõesti proovisin, aga need 20a tagasi kitsaks jäänud kenad peopüksid on ikka nii ajast ja arust, et ei taha neid keegi. See on muidugi jälle minupoolne liialdus, aga siiski. Point on selles, et kui sa elad palgapäevast palgapäevani, siis sa üldjuhul kasutad kõik asjad viimase vindini ära ja sul pole väga palju VÄÄRTUSLIKKU, mida müüa. Minu puhul on need olnud laste väikeseks jäänud riided ja siis mõned vanaaegsed asjad meie kodus. Pigem on piinlik, kui palju on mu kodus hetkel asju, mis ongi selle viimase vindi peal ja ootavad välja vahetamist, äkki ma viitsin kunagi selle piinliku postituse teile teha. 

- osta siis, kui on odav. See on tegelikult üks megahea nipp ja nüüd, kus mul on veidi paremad võimalused, ostan ka mina 40 rulli WC-paberit või 14.- eurot maksva pesugeelide karbi, sest tükihind on lihtsalt nii soodne, kuid.....kui sa oled sellises seisus, nagu mina alguses. Kui kogu sinu raha kipub kuu lõpus vaatamata säästlikule eluviisile otsa saama, siis on mul soovitus majandada kuu kaupa. Näiteks mina tean, et ostan WC-paberit, mille tükihind on 20-25 senti. Seega pole vahet, kas ma ostan seda sama hinna eest 8 rulli kaupa või 40 rulli kaupa. Säästu ei pruugigi olla või on see a'la 40 senti. Kui sul on valida, kas panna 5 eurot peldikupaberi alla kinni, sest see tuleb 40 senti soodsam, või siiski jätta see viiekas igaksjuhuks alles (või panna hoopis säästudesse), siis mida teed? Mina tundsin, et mõistlikum oli teha eelarve ja ka varude kogumine esialgu kuu kaupa. Nüüd, mil mul hakkab laenudest tasapisi veidi raha vabanema, siis saan lubada seda, et ostan neid mega- ja maxipakke ning ma tegelikult tunnen, et tänu sellele ei pea ma iga kuu neile artiklitele raha kulutama, mis tekitab omakorda igakuises eelarves väikeseid ülejääke. 

- kulud kirja!!! Mina tegin sel kuul korraliku auditi. Võtsin lahti pangaülekanded ja ajasin näpuga rida, et kui palju on mul igakuiseid arveid. See arv ei olnudki väga hirmus ja ei erinenud palju minu senisest ettekujutusest, kuid kuidagi jube hea tunne oli, kui sain sellest teadlikumaks. Kui kulud saavad kirja, siis on võimalik hakata vaatama, kas kõik see, mis seal kirjas on, on sinu jaoks eluks hädavajalik või siis piisavalt soodne. Need on nüüd järgmised sammud, millega pean hakkama tegelema. Nüüd panen jooksvalt kirja ka poole kuu muud kulutused, et saada mingigi ülevaade, kas minu senine eelarveplaan toimib või on mõnes valdkonnas üle- või alahinnatud. 

- unustasin lisada - väldi emotsioonioste! Ma ikka pole veel hästi aru saanud, mis need on. Kas minu kevad-sügisparka ostmine oli emotsiooniost? Ma arvan, et oli, sest ma ei läinud ju sinna jopet ostma. Kuid ma ostsin ju midagi, mida mul väga vaja oli. Mille ostsmist juba kevadest saadik muudkui kuust-kuusse edasi olin lükanud. Kui ma suvel ühe jalanõupaari asemel 2 ostsin,siis ilmselt oli ka tegu emotsiooniostuga, kuid ma sain suvel mõlemaid jalanõusid korduvalt kasutada. Ma arvan, et see, mida silmas peetakse on ikka see, kui sa ostad emotsiooni pealt midagi, mida sul tegelikult väga vaja ei ole. Selliseid emotsioone pole ma enda juures veel märganud, kui siis ehk ühe latte lubamine või poest läbi hüppamine, sest mul on ühe jäätise isu, kuid rahaliselt teeb see kuus maksimaalselt 5 eurot, iga kuu kindlasti mitte sedagi. 

Mingi pigistamise ehk siis säästmise koht on enamusel meist. See tuleb siis vaid üles leida. Mina tegelen hetkel oma kuludes täpse selguse saamisega, et näha, kas või kust meil veel mõistlikkuse piires säästa annaks. 

Eelarve detektiiv 

Elli





Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Mida sa edasi tegema hakkad?

See on küsimus, mida kuulen iga kord, kui kodust nina välja pistan. "Ma veel päris täpselt ei tea" - on minu vastus. See tundub nii mõnelegi ehmatav, et kuidas nii saab.  Kõigepealt pean ma puhkama. Nagu päris päriselt tegelema asjadega, mis lõõgastavad, teevad rõõmu ning annavad vaimule täieliku puhkuse. Ma olen end ühest kohast vabaks võtnud ja mul oleks võimalus kohe tormata uutesse seiklustesse, kuid ma tean, et mu vaim vajab restarti.  Kes mulle instagramis kaasa elavad, need võibolla märkasid ka storysid, kus ühel hetkel rõõmustasin saabunud vabaduse üle ja juba järgmisel hetkel oli mu rõõm asendunud masendusega, sest üks kohustus, mis nõuab mitmeid tunde pingutust, kukkus kolinal kaela. Ja nii ma siin ootan ikka veel, et oleksin ükskord ometigi vaba ja saaksin nautida suve ja oma kodus toimetamist või ka veidi ringi reisimist.  Reisimisega seoses juhtus kogemata nii, et mu reisifond sai kiiremini täis, kui oleksin osanud oodatagi. Sain veel viimased lisatasud kätte ja

PAUS või siiski selle peatüki lõpp

Tunnen, et olen selle loo alguse Ellist nii kaugele liikunud, et see poleks nagu enam minu lugu. Seepärast ei leia ka enam piisavalt motivatsiooni, et siia midagi kirjutada.  Minu elus on hetkel lehe keeramise hetk ning sooviksin alustada uut peatükki võimalikult puhtalt lehelt. Loomulikult liiguvad sellesse kaasa eelmistest peatükkides õpitud tarkused, kuid see on ikkagi täiesti uus ja juba hoopis teine lugu.  Kui sattusid siia, sest soovid teada, kust või kuidas ühte rahatarkuse teekonda alustada, siis palun liigu selle blogi algusesse ning loe läbi 2019a postitused. Loodetavasti saad sealt indu, et ka ise väikeste sammudega alustada.  Kui soovid aga minu praegustest tegemistest veidi rohkem teada saada, siis oled oodatud jälgima mind instagrammi: elli_the_saver kontole. Rahatargemat teekonda soovides Elli Teel järgmise käänakuni :) 
Tere! Mina olen Elli. Olen neljakümnendates kahe toreda teismeeas kuti ema ja ühe toreda mehe naine. Meie peres on ka kaks vahvat neljajalgset, kes vajavad süüa ja suurel hulgal tähelepanu. Ma elan Lõuna-Eestis ühes väikeses külakeses. Oma maja saime alles mõned aastad tagasi. Meie elu sõltub täielikult isiklikust transpordist, seetõttu on meie peres kaks autot (vanuses 10+ aastat). Nüüd siis põhilise juurde. Olen jälginud huviga facebookis Kogumispäeviku tegemisi ja mul on tunne, et mul on väga palju õppida, et saada rahatargaks. Minu lapsepõlves oli raha alati vähe. Enne palgapäeva oli vanematel rahad tihtipeale täiesti otsas. Pidime mõned aastad üle elama aja, kui üks vanematest oli töötu. Sõime siis põhiliselt kartulit, piima ja muna, mis tulid sel ajal oma põllult-laudast. Uusi asju osteti harva, riided tulid enamasti taaskasutusest või tuttavatelt. Mul on tunne, et minu sees on uskumused, et raha ongi alati vähe või puudu. Vaatamata nendele uskumustele, mis lapseeast kaasa o