Otse põhisisu juurde

Rahatarkuse kuu tarkused

Jälgin siis juba teist kuud oma väljaminekuid äpi abil ja see on hetkel veel minu jaoks üks parajalt suur segadus. Mul on kogu aeg kuskil mingi raha üle ja ülevaade kategooriate kaupa on läinud kuidagi veidi lappama. Kui varem sain ma iga kuu iga kategooria puhul eraldi otsustada, mida ma selle kuu lõpus üle jäänud rahaga nüüd siis edasi teen, kas panen mõnda säästu või jätan järgmise kuu eelarvesse, siis nüüd, kui mul seda enam reaalse rahana ei ole ning kõik on ühes potis, on sellist otsustamist millegipärast keerulisem teha. Pean lihtsalt veidi selle koha läbi mõtlema ja endale sobiva süsteemi leiutama. 

Aegajalt on mul ka hirm, et äkki olen unustanud mõne väljamineku ikkagi kirja panemata. Ümbrikutega on ju see lugu, et sa lihtsalt ei saa kulutada üle, st seal on ju summa ees ning näed reaalselt, kui see on otsa saanud. Seepärast häirib mind väga mõtteviis, et igakuiselt pole oluline, kui palju sul mingis kategoorias üle läheb. Eelarve ei saa ju olla miinuses. Eriti oluline on palgapäevast-palgapäevani tsüklis olles jagada kõik tulud erinevate kulukategooriate vahel võimalikult täpselt ära. Kui mõnes kategoorias läheb üle, siis peab sul olema väga selge pilt, millisest kategooriast sa selle lisa võtad. Mina sain äpi puhul hea soovituse, et teha siis tasaarveldus või siis teine võimalus on, et suurendadki seda kategooriat, kus läks üle ja vähendad seda, millest võtsid. Ma tean, et YouNeedaBudget äpp teeks seda minu eest, kuid ma olen seda äppi proovinud kahel korral kasutada ja olen mõlemal korral suutnud kohe alguses midagi vussi keerata, nii et kõik on valesti ning parandada ka ei oska. 

Kuna märts on rahatarkuse kuu, siis olen püüdnud ka võimalikult palju tarkuseid juurde koguda. Nii kuulasin ära ma kolme rahatarkuse päeva (pigem õhtu) tarkused, mõned podcastid ja olen veidi ka lugenud (nt Koer nimega Money). 

Seoses sellega on loomulikult tekkinud ka palju uusi mõtteid. Üks mõte: Mis on säästmine? Kuidas säästa? 

Minul on oma isiklik väike kogemus, mille põhjal saan jagada vaid oma mõtteid. Tulles korraks eelneva juurde tagasi, siis mina arvan, et säästmine peaks algama ikkagi sellest, et me planeerime praegusel hetkel saadavad tulud võimalikult täpselt ära. Õpime mõtlema, millised on meie jaoks (häda)vajalikud kulud ning millistes kategooriates on võimalik vähem kulutada. Näiteks toidukuludelt on võimalik korralikult planeerides palju säästa, isegi toidukvaliteedis olulisel määral kaotamata (kodus tehtud soe toit ei ole ebatervislik, kui see on tehtud päris toorainetest, mitte poolfabrikaatidest). Kui me ei suuda hetkel teenitavast leida säästukohti ning leida võimalusi oma kulusid alla tuua, siis paraku ei pruugi lisateenimisest palju abi olla, sest ilmselt leiame me siis uusi kulutamise kohti. Seega soovitan mina alustada säästmist ikkagi kulude kokkuhoiust. Seejärel, kui ma tean, kui palju raha vajan igakuisteks kulutusteks ning kuidas püsida (enam-vähem) nende kulude piirides, tuleb hakata mõtlema, kuidas teenida lisa, et me saaks oma säästetavat summat tasapisi suurendama hakata. 

Teine oluline mõte, mis on veel podcaste kuulates tekkinud. Äppidel on võimalus ühendada neid pangaga, mis sinu eest töö nö ära teeb. Lisaks sellele on pankadel oma eelarvesüsteemid ning näiteks sellised programmid nagu MyFinancier. 

Mina ei ühendanud oma äppi väga kindlal põhjusel pangaga. Esiteks arveldan ma ju osaliselt ikka veel sularahas ning teiseks leian ma, et väga oluline on ise läbi kirjutada, kui palju raha mul siis täna kulus, sest nii tekib endal palju selgem ülevaade. Eelkõige siis selles osas, et kui palju on mul veel raha alles, et ma suudaksin end paremini hoida eelarve piirides. See, kui ma kuu lõpus vaatan, et kuhu see raha kõik nüüd läks, ei aita mind nii palju. Kuu jooksul pidevalt silma peal hoides, saan vajadusel juba õigeaegselt teha oma eelarves muudatusi. Näiteks, kui tuleb mingi äkiline väljaminek, siis saan vaadata, kust või kuidas ma selle rahaliselt katan. Kui teie arvel on nii palju raha, et te enam ise ka väga hästi ei tea, siis ilmselt pole see nii oluline :D Räägin siis ikka oma vaatenurgast, et kui oled alles rahaasjade korda seadmise teel, siis mida enam sa oma seisudest teadlik oled, seda parem sulle. 

Kuigi, nagu ma seda teemat alustasin, siis mul on taas väikesed segadused tekkinud, sest jälle on mul see tunne, et enne oli kõik puudu ja nüüd on kõik üle. :D 

See uudis ka veel, et mul on nüüd täitsa isiklik Bugatti. Kui ma oma nooremale lapsele sellest rääkisin, siis ütles ta sellepeale: "Nojah, see on ka ainuke Bugatti, mida sa endale lubada saad." Nimelt ostsin endale korraliku seljakoti, sest olen viimasel ajal pidanud pikemaid vahemaid läbima ning käekott hakkas liigselt seljale ja õlale. 

....ja ma ei saa ise ka veel päris hästi, kuidas see võimalik on, aga mul on autoraha koos...ja mitte 3000+ vana auto müügist saadav tulu, vaid juba enam, kui esialgne plaan ette nägi, ja vana auto on ju veel müümata. "Koer nimega Money" raamatus oli selle kohta öeldud midagi sellist, et külluse mõtteviis hakkab küllust ligi tõmbama vms. Uskumatu, aga tundub, et siiski tõsi. 

Ikka veidi häbelik, aga juba palju julgem 

Elli




PS. Olen otsustanud nii, et hakkan oma blogipostitusi avama algusest peale nädala kaupa. Kel huvi ja viitsimist, saavad siis hakata nendega tutvuma. 

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Mida sa edasi tegema hakkad?

See on küsimus, mida kuulen iga kord, kui kodust nina välja pistan. "Ma veel päris täpselt ei tea" - on minu vastus. See tundub nii mõnelegi ehmatav, et kuidas nii saab.  Kõigepealt pean ma puhkama. Nagu päris päriselt tegelema asjadega, mis lõõgastavad, teevad rõõmu ning annavad vaimule täieliku puhkuse. Ma olen end ühest kohast vabaks võtnud ja mul oleks võimalus kohe tormata uutesse seiklustesse, kuid ma tean, et mu vaim vajab restarti.  Kes mulle instagramis kaasa elavad, need võibolla märkasid ka storysid, kus ühel hetkel rõõmustasin saabunud vabaduse üle ja juba järgmisel hetkel oli mu rõõm asendunud masendusega, sest üks kohustus, mis nõuab mitmeid tunde pingutust, kukkus kolinal kaela. Ja nii ma siin ootan ikka veel, et oleksin ükskord ometigi vaba ja saaksin nautida suve ja oma kodus toimetamist või ka veidi ringi reisimist.  Reisimisega seoses juhtus kogemata nii, et mu reisifond sai kiiremini täis, kui oleksin osanud oodatagi. Sain veel viimased lisatasud kätte ja

PAUS või siiski selle peatüki lõpp

Tunnen, et olen selle loo alguse Ellist nii kaugele liikunud, et see poleks nagu enam minu lugu. Seepärast ei leia ka enam piisavalt motivatsiooni, et siia midagi kirjutada.  Minu elus on hetkel lehe keeramise hetk ning sooviksin alustada uut peatükki võimalikult puhtalt lehelt. Loomulikult liiguvad sellesse kaasa eelmistest peatükkides õpitud tarkused, kuid see on ikkagi täiesti uus ja juba hoopis teine lugu.  Kui sattusid siia, sest soovid teada, kust või kuidas ühte rahatarkuse teekonda alustada, siis palun liigu selle blogi algusesse ning loe läbi 2019a postitused. Loodetavasti saad sealt indu, et ka ise väikeste sammudega alustada.  Kui soovid aga minu praegustest tegemistest veidi rohkem teada saada, siis oled oodatud jälgima mind instagrammi: elli_the_saver kontole. Rahatargemat teekonda soovides Elli Teel järgmise käänakuni :) 
Tere! Mina olen Elli. Olen neljakümnendates kahe toreda teismeeas kuti ema ja ühe toreda mehe naine. Meie peres on ka kaks vahvat neljajalgset, kes vajavad süüa ja suurel hulgal tähelepanu. Ma elan Lõuna-Eestis ühes väikeses külakeses. Oma maja saime alles mõned aastad tagasi. Meie elu sõltub täielikult isiklikust transpordist, seetõttu on meie peres kaks autot (vanuses 10+ aastat). Nüüd siis põhilise juurde. Olen jälginud huviga facebookis Kogumispäeviku tegemisi ja mul on tunne, et mul on väga palju õppida, et saada rahatargaks. Minu lapsepõlves oli raha alati vähe. Enne palgapäeva oli vanematel rahad tihtipeale täiesti otsas. Pidime mõned aastad üle elama aja, kui üks vanematest oli töötu. Sõime siis põhiliselt kartulit, piima ja muna, mis tulid sel ajal oma põllult-laudast. Uusi asju osteti harva, riided tulid enamasti taaskasutusest või tuttavatelt. Mul on tunne, et minu sees on uskumused, et raha ongi alati vähe või puudu. Vaatamata nendele uskumustele, mis lapseeast kaasa o