Otse põhisisu juurde

Mida olen õppinud selle aastaga

Sel kuul on Kogumispäevikus palutud mõelda säästunippidele, mida oled selle aastaga teada saanud ja kasutusse võtnud. Mul pole kõik nüüd säästlikkusega seotud, vaid pigem nimetaksin neid tarkusteks, mida olen praeguseks kogunud:

1. Tulud ja kulud
Igaüks meist saab aru, et on mõistlik hoida kulud väiksemad, kui tulud. Kuid mina leidsin end aasta alguses olukorras, kus tundus, et mul on hunnik kulusid, kuid tuludega on suhteliselt kehvasti.
Mõistsin peagi, et kulusid vähendada on keeruline, sest elasime niigi võrdlemisi säästlikult. Meil lihtsalt ongi palju kohustusi: lapsed, autod, maja, lemmikud ja eks me ise ka siis sealhulgas.
Seega oli hädavajalik tulusid suurendada. Kevadel sain seda teha juhuslike tööotstega, kuid sügisest otsustasin taas osakoormusega väikese lisatöö võtta.

2. Varad
Mõistan, et minu varade seis on suhteliselt nutune, sest maja, kus elame ei tooda meile kasumit, vaid on üks lisakohustus, kuigi ma endiselt väidan, et pigem meeldiv kohustus. Seega tuleb mõelda, kas ma saaksin oma maja või maaga tekitada lisaväärtust ehk siis panna mingi osa sellest teenima, nt istutades midagi, mida saaks müüa või rentida tuba välja või hakata pidama loomi/linde, kellelt saaks midagi, mida müüa. ... hetkel pole ma veel miskit kindlat välja mõelnud, kuid ma tegelen sellega.
Lisaks olemasolevale, tuleks kindlasti tulevikus mõelda ka muude varade suurendamisele.

3. Lisateenimise võimalused
Kui meid tabas augustis tõsine kriis sissetulekute vähenemise ja autoremondi näol, siis ei jäänud ma käed rüpes norutama, vaid leidsin võimaluse lisaraha teenida ja me saime selle keerulise olukorraga hakkama.
Lisaks marjade korjamisele tegin ka veidi käsitööd, mille plaanin ilmselt mõnel laadal maha müüa.
Igatahes tõestasin taas endale, et kui kuidagi ei saa, siis kuidagi ikka saab. Vaja on vaid pea tööle panna...ja enamasti siis ka käed tööle, et saaks mingi lisaraha tekkida.


4. Säästupuhver 
See on nüüd küll A ja O. Praegugi on Kogumispäevikus küsitlus, kui kaua saaksite hakkama, kui sissetulekud kaoksid. Meie jääksime ehk paar nädalat ellu, kuid samaväärset elustiili ei suudaks me nädalatki endale lubada.
Meil on küll tehtud ka kindlustused, mis peaksid kaitsma meid äkilise töötuse või pikema haiguse eest, kuid siiski tuleks tegeleda ka enam sellega, et mul oleks isiklik säästupuhver, mis aitab keerulisemal ajal hakkama saada.

Minu eesmärk on sel aastal saada meelerahufondi 200 eurot ja hiljem suunata praeguse krediitkaardivõla makse sinna fondi otsekorraldusega. Ma tunneksin end kaitstumalt, kui selles fondis oleks vähemalt 2000 eurot.

5. SOS- ehk hädaabifond
Igapäevaseks toimetulekuks on see isegi olulisem kui meelerahufond. Kui ikka pesumasin katki läheb või auto vajab äkiliselt remonti, siis on mõistlik omada puhvrit, kust raha võtta.
NB! Kes nüüd mõtleb, et mul pole küll mitte kuidagi võimalik kõrvale panna, siis mõelge palun uuesti - iga kuu 20-50 eurot kõrvale panna on märksa lihtsam, kui äkki tegeleda mitmesajaeuroste väljaminekutega.
See, et alustasin jaanuarist raha kõrvale panemist äkilisteks juhtumisteks, päästis mind juba paaril korral. Ma tegin väikese vea, kui kulutasin pliidiostu ja väikese reisiga kõik rahad nulli, kuid niipea kui sain, alustasin taas kogumist ning hetkel on mul tagasihoidlik ca100-eurone puhver taas olemas. Loodan, selle peagi 300-euroseks kasvatada.

6. Järelmaksud on saatanast!
Oleme aasta otsa tasunud 359 eurot maksnud pesumasina järelmaksu ja kui vaatasin laenu põhiosa jääki, et see kiiremini ära maksta, siis oli summa septembris 258 eurot. Masendav. Ma olen terve selle aasta põhimõtteliselt intresse maksnud. 😔
Seega pean selle aasta õnnestumiseks järelmaksuvabalt elektripliidi ostmist ja loodan, et suudan edaspidi järelmakse ja kõrge intressiga laene vältida.

7. Taaskasutus on IN
Osta-müü-vaheta...Oleme saanud oma asjade müügist väikest lisaraha ning sain käe valgeks endale korralike riideesemete ostmisega taaskasutusest. Nüüd olen lapsele mõistliku hinnaga korraliku voodi otsinguil, sest hetkel pole mul võimalust uut osta, kuid ta vajab suuremat voodit, kuna kasvuspurt on kahel viimasel aastal olnud meeletu.

8. Väärtusta teiste tööd!
See pole säästunipp, vaid hoopis vastupidine soovitus.
Sel suvel pohlade müümisel kohtusin paljude toredate inimestega, kes olid nõus ostma meilt marju. Väärtustades iseenda ja oma lapse pingutusi, ei pakkunud ma neid kõige soodsama hinnaga ja olen tänulik kõigile, kes meilt ostsid ning 13a kutt sai erilisi kiidusõnu, et ta arvutis istumise asemel, hoopis marjade korjamisega viitsib mässata.
Peale seda käis minus mingi klõps ja ma olen valmis mõne töö eest enam tasuma, mitte ei otsi alati kõige odavamat varianti. 😊 See kehtib siis eelkõige kodumaise toodangu kohta. 😇 


Minu leiutatud sibulavõrk 

9. Investeerimine 
polegi võibolla nii hirmus
Seoses pensionisamba teemaga olen kuidagi enam hakanud vaatama oma tulevikku ja aina enam tunnen vajadust ise tekitada varasid, mis mulle lisa toodaksid. Seetõttu olen juba veidi uurinud lihtsamaid investeerimisvõimalusi, kuid saan sellega reaalselt alustada siis, kui mul on loodud korralik hädaabifond ning mu krediitkaardivõlg on nullis. Ma ise loodan, et juba uuel aastal teen esimese katsetuse oma raha veidi kasvatada.

10. Kõige olulisem on TEGUTSEDA!!!
Alusta kohe täna!
Vaata otsa oma kuludele ja tuludele. Kas need on mõistlikud? Võibolla annab mõne kulutuse arvelt kokku hoida.
Pane paika plaan, kui palju hakkad iga kuu raha kõrvale panema. Alusta kasvõi paarikümnest eurost.
LISATUD: alustada võib misiganes summast. Panin siia esialgseks summaks 20 eurot, sest siis on mõne kuu pärast juba näha, et sul on midagi kogunenud. Tekib eduelamus ja soovid enam pingutada.😉
Kui meil eelmisel sügisel oli palju segaseid väljaminekuid, siis panin mõni kuu vaid 10 eurot kõrvale. Oluline on see, et sul tekib harjumus midagigi kõrvale panna.
Tublimad peavad ka iga kuu eelarvet. Mulle see ei sobi. Armastan endiselt numbreid paberite peale kritseldada. Liidan, lahutan ja jagan. Kuid olen hakanud mõtlema, et see vist ongi minu eelarvestamise viis.




Igatahes usun, et igaühel meist on võimalik säästa ja julge pealehakkamine on juba pool võitu 😉

Tervitades
Elli







Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Mida sa edasi tegema hakkad?

See on küsimus, mida kuulen iga kord, kui kodust nina välja pistan. "Ma veel päris täpselt ei tea" - on minu vastus. See tundub nii mõnelegi ehmatav, et kuidas nii saab.  Kõigepealt pean ma puhkama. Nagu päris päriselt tegelema asjadega, mis lõõgastavad, teevad rõõmu ning annavad vaimule täieliku puhkuse. Ma olen end ühest kohast vabaks võtnud ja mul oleks võimalus kohe tormata uutesse seiklustesse, kuid ma tean, et mu vaim vajab restarti.  Kes mulle instagramis kaasa elavad, need võibolla märkasid ka storysid, kus ühel hetkel rõõmustasin saabunud vabaduse üle ja juba järgmisel hetkel oli mu rõõm asendunud masendusega, sest üks kohustus, mis nõuab mitmeid tunde pingutust, kukkus kolinal kaela. Ja nii ma siin ootan ikka veel, et oleksin ükskord ometigi vaba ja saaksin nautida suve ja oma kodus toimetamist või ka veidi ringi reisimist.  Reisimisega seoses juhtus kogemata nii, et mu reisifond sai kiiremini täis, kui oleksin osanud oodatagi. Sain veel viimased lisatasud kätte ja

PAUS või siiski selle peatüki lõpp

Tunnen, et olen selle loo alguse Ellist nii kaugele liikunud, et see poleks nagu enam minu lugu. Seepärast ei leia ka enam piisavalt motivatsiooni, et siia midagi kirjutada.  Minu elus on hetkel lehe keeramise hetk ning sooviksin alustada uut peatükki võimalikult puhtalt lehelt. Loomulikult liiguvad sellesse kaasa eelmistest peatükkides õpitud tarkused, kuid see on ikkagi täiesti uus ja juba hoopis teine lugu.  Kui sattusid siia, sest soovid teada, kust või kuidas ühte rahatarkuse teekonda alustada, siis palun liigu selle blogi algusesse ning loe läbi 2019a postitused. Loodetavasti saad sealt indu, et ka ise väikeste sammudega alustada.  Kui soovid aga minu praegustest tegemistest veidi rohkem teada saada, siis oled oodatud jälgima mind instagrammi: elli_the_saver kontole. Rahatargemat teekonda soovides Elli Teel järgmise käänakuni :) 
Tere! Mina olen Elli. Olen neljakümnendates kahe toreda teismeeas kuti ema ja ühe toreda mehe naine. Meie peres on ka kaks vahvat neljajalgset, kes vajavad süüa ja suurel hulgal tähelepanu. Ma elan Lõuna-Eestis ühes väikeses külakeses. Oma maja saime alles mõned aastad tagasi. Meie elu sõltub täielikult isiklikust transpordist, seetõttu on meie peres kaks autot (vanuses 10+ aastat). Nüüd siis põhilise juurde. Olen jälginud huviga facebookis Kogumispäeviku tegemisi ja mul on tunne, et mul on väga palju õppida, et saada rahatargaks. Minu lapsepõlves oli raha alati vähe. Enne palgapäeva oli vanematel rahad tihtipeale täiesti otsas. Pidime mõned aastad üle elama aja, kui üks vanematest oli töötu. Sõime siis põhiliselt kartulit, piima ja muna, mis tulid sel ajal oma põllult-laudast. Uusi asju osteti harva, riided tulid enamasti taaskasutusest või tuttavatelt. Mul on tunne, et minu sees on uskumused, et raha ongi alati vähe või puudu. Vaatamata nendele uskumustele, mis lapseeast kaasa o